Goed huwelijk?
Barry zucht en steunt. Weer die maandelijkse rapportage. Hij weet wanneer hij deze rapportage moet maken en toch is het iedere maand weer gestress. Dit vindt hij vreselijk om te doen. Er zijn steeds meer dingen waar hij door geïrriteerd raakt. En dan al die ballen die hij in de lucht moet houden. Hij slaapt ook minder goed de laatste tijd. Maar even googlen. Mr. Google heeft het over burn-out! Nee, dat kan toch niet, dat is onzin. Of, of, of wat?
Burn-out: scheiden dan maar?
Bij een burn-out is er langere tijd van overspanning, waarbij de klachten meer dan 6 maanden begonnen zijn. Gevoelens van vermoeidheid en uitputting overheersen je leven. Hoge werkdruk wordt vaak als oorzaak genoemd en gedacht. Echter de oorzaak kan ook liggen in beperkte mogelijkheden tot ontwikkeling/groei, weinig variatie, beperkte aandacht en waardering. Een breed scala aan mogelijke oorzaken dus.
Sprookjes bestaan
Wat nou als je fluitend naar je werk gaat, al dan niet vanuit huis? Je start je werkdag met een heerlijke kop koffie of thee, je wordt vrolijk goedemorgen gewenst, je project vraagt je aandacht op een aangename manier. Je zit in een heerlijke flow, alles lijkt wel vanzelf te gaan. Resultaat met fun onderweg. Dit wordt ook gezien en krijg je te horen.
Dit is zeker geen sprookje! Het is mogelijk om plezier in je werk te hebben. Dat gaat niet vanzelf, het is wel van belang dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt in je werk. Wat geeft je plezier in je werk, wat betekent voor jouw uitdaging? Als je het zelf niet weet, dan is het voor andere mensen lastig om je te helpen. Want ga je met tegenzin naar je werk, dan duren de dagen wel heel lang. Hoe lang kun je al die ballen in de lucht houden?
Werk & plezier relatietherapie
Hieronder een aantal tips die jij kunt toepassen om inzicht te krijgen in wat voor jou van belang is in je werk en wat er voor gaat zorgen dat jij (weer) werkplezier krijgt. Van belang is dat je gaat schrijven en/of tekenen, dat gaat je inzicht geven:
- Houd eens een week in een notitieboekje bij waar je blij van wordt in je werk, dat waar je van vliegt. En ook datgene waar je stapelgek van wordt, dat wat om te janken is. Denk bijvoorbeeld aan de tijd die achter je scherm zit, vergaderingen, reistijd. Misschien bel je veel voor je werk en vind je dat helemaal niet fijn.
Kijk na die week met een andere bril naar deze lijst. Je lijst met dingen die je leuk vindt, hoe kun je er voor zorgen dat je deze lijst nog langer kunt maken of meer van dat werk kunt krijgen? Praat daar bijvoorbeeld over met je leidinggevende en neem dit mee in je ontwikkelgesprekken.
Natuurlijk zitten er altijd aspecten van je werk die je niet leuk vindt, maar die je toch moet doen. Daar word je voor betaald, dat is je werk denk je dan. De vraag is of dat voor alle punten op je lijst waar is. Want is het per se nodig dat jij het doet? Misschien kun je je werk wel anders inrichten.
Een voorbeeld over een maandelijkse rapportage. Deze maak je op basis van de input van je collega’s. Toch is het elke maand weer een crime om te maken. De ene collega levert nooit zijn input op tijd, de andere maar half . En dan heb je nog niet alle info die je nodig hebt. Accepteer dit of pas het aan. Hoe dan in dit voorbeeld? Spreek de collega aan op het niet nakomen van de afspraken en/of onvolledigheid. Geef ook aan wat het te laat/halve informatie voor jouw werk betekent, waarschijnlijk realiseert diegene zich dat niet eens.
Oké, je krijgt de informatie van anderen aangeleverd maar niet alles, want dat voeg jij toe. Maar waarom vraag je het eigenlijk niet aan hun om dat ook aan te leveren? Waarschijnlijk een kleine moeite omdat ze er helemaal in zitten en scheelt het jou veel werk.
Zo maak je toch nog die rapportage en kost het je veel minder tijd. Of maak je elke maand iets waar niet/weinig mee wordt gedaan. Wat je dan kun doen, is vragen of het echt nodig is. Of maak het niet totdat iemand er naar vraagt. Het vast wel bekende piepsysteem.
- Schrijf voor jezelf op wat invloed heeft op jouw werkplezier. Wat is voor jou belangrijk? Het is een combinatie van “harde” en “zachte” factoren. Vaak hoor je mensen zeggen “een goede werk- / privébalans”. Wat dit inhoudt, is voor iedereen anders. Zet het op een rijtje. Een aantal suggesties:
– Arbeidsvoorwaarden (denk aan salaris, aantal vrije dagen, pensioenregeling, auto)
– Sfeer
– Werkplek
– Waardering
– Werktijden: flexibel, ’s nachts
– Reizen: reistijd maar bijvoorbeeld ook naar buitenland
– Groei/Uitdaging
– Dialoog: zoals word je gehoord, elkaar aanspreken
- Wat neem je mee van de corona tijd als je weer naar jouw reguliere werkplek gaat? Ga je door zoals voor de “corona tijd”? Sinds half maart wordt er heel veel thuisgewerkt. Wat is het effect van thuiswerken op jouw werkplezier? Het werken met je collega’s op afstand is toch anders dan op kantoor met de altijd gezellige koffieautomaat-gesprekken. Of vind je het misschien wel fijn en ben je veel effectiever. En je hebt een baan. Fijn om die zekerheid te hebben. Het geeft structuur aan je dag en je hebt geen/minder zorgen over je salaris. Of het voor werkplezier zorgt…in ieder geval geeft het veel rust.
Wil je misschien wel het thuiswerken voor 1 à 2 dagen per week voortzetten? Of ben je tot de conclusie gekomen dat je het helemaal anders wilt? Schrijf het op in je notitieboekje. Of maak een tekening van je leven “na” deze corona uitdaging.
Combineer jouw 3 Werk & Plezier lijsten
Heb jij aan deze 3 oefeningen/lijstjes gemaakt? En wat is je conclusie? Hoe staat het met je werkplezier? Wat wil je graag terug zien in je werk? Vanuit de 3 oefeningen heb je al heel veel informatie, zeker als je de lijstjes met elkaar verbindt. Heel veel succes. En blijf schrijven en/of tekenen. Dit helpt je al is het alleen maar om rustiger te worden in je hoofd. En blijf dromen.
Meer weten?
Wil je meer weten over werkplezier en om dit terug te brengen in jouw werk&leven, team of bedrijf? Neem contact met mij (Nancy van Zijtveld) op via mail (nancy@eigenwijzermanagement.nl), bel of stuur een whats app op 06-22452726. Ik help je graag verder.
Meer weten?
Denk jij na over eenverandering met behulp van een interimmanager? Ik kan je hiermee helpen. Ik heb de afgelopen jaren ervaring opgedaan met reorganisaties. Dit betref reorganisaties met bestaande mensen en een combinatie van bestaande en nieuwe mensen. Graag help ik jou bij jouw verandering.
nancy@eigenwijzermanagement.nl +31 6 22452726